
Fu                                                                              Self-reflective note 

TMC Academic Journal, 2008, 3(2):71-75                        71 

Al-Jazeera - An Island Of Controversies 
 

Mei Hwa Fu 

 

University of Birmingham  

 

 

Introduction 
 

Foreign correspondence has 

traditionally been within the purview 

of news agencies known as the big 

five (AFP, Reuters, AP, TASS, UPI), 

disseminating news as it happens 

across the globe (Rantanen & 

Boyd-Bareet, 2004, p.38).  Media 

technologies and globalisation, 

however, have vastly changed the 

media landscape with the emergence 

of international satellite media 

conglomerates such as Cable News 

Network, Fox News Channels, 
MSNBC and others – a near monopoly 

predominately enjoyed by American 

media organisations (Seib, 2004, 

p.448). 

 
It was around the turn of the 21st 

century during the US led war 

against Afghanistan that a new 

statellite network from the 
Middle-East was catapulted from 

obscurity to global prominence. 

While the war saw the military 

supremacy of the US, it likewise 

started a war of a different kind – a 
media war of public opinions, an 

alternative voice from the Gulf 

competing alongside that of larger 

Western media conglomerates 
(El-Nawawy & Iskander, 2002, p.44). 

 

This article discusses the objectivity 

and credibility of this voice known as 

‘Al-Jazeera’, which means ‘an island’ 

in Arabic (El-Nawawy & Iskander, 

2002, p.28), the first privately 

owned 24-hour Arabic satellite TV 

network. This paper inquires if 

Al-Jazeera’s style of coverage and 

programming breaches the notion of 

fair and balanced reportage.  It 
further raises the question of 

perspective in global TV news. 

 

The US-led war against Afghanistan 
was a much debated topic with 

varying opinions amongst Muslim 

countries while the rest of the world 

tries to make sense of the horrific 

911 terrorist attack orchestrated by 
Muslim extremists.  The image of 

Osama Bin Laden, whom the US 

believed to be the mastermind of the 

Twin Tower attack, was flashed 
across TV screens on October 7, 

2001 shortly after America launched 

an attack on the Taliban regime of 

Afghanistan (http://www.september 

11news.com/OsamaSpeeches.htm) - 
(Osama Bin Laden Speeches,  

Al-Jazeera TV, on October 7, 

November 3, and December 26, 

2001). The footage amazed the world 

with many in a state of disbelief 

wondering how the footage got on 

the airwaves (El-Nawawy & Iskander, 

2002, p.143). 

 

The exclusive footage was 

distributed by Al-Jazeera, 



Fu                                                                                        Al-Jazeera 

TMC Academic Journal, 2008, 3(2):71-75                        72 

(http://www.september11news.com/

OsamaSpeeches.htm) - (Osama Bin 

Laden Speeches, Broadcast on 

Qatar's Al-Jazeera TV, 

on October 7, November 3, and 

December 26, 2001, Osama Bin 

laden’s AL-Jazeera TV Broadcasts – 

Editor’s Comments) a relatively 

unknown satellite TV network 

stationed out of a small but oil rich 

Gulf state – Qatar. Since its first 

airing, Al-Jazeera has continued to 

provide global media with exclusive 

coverage of Al-Queda and its leader, 

Osama Bin Laden, as well as provide 

news from the Middle-East to Arab 

audiences worldwide. 
 

The constitution of Al-Jazeera was 

conceived quite unexpectedly some 

time in November 1996, when a 

disagreement over editorial 

independence between the Saudi- 

owned Orbit Radio & TV Service and 

the BBC News Service (Arabic TV 

Division) resulted in an abrupt 
termination of the liaison (El-Nawawy 

& Iskander, 2002, p.31). Owing to the 

success of BBC Arabic radio network, 

the management of Al-Jazeera saw 

the potential of a vast 14 million 

Arabic television audiences and 

promptly recruited the BBC’s Arabic 

TV service editorial staff 

(El-Nawawy & Iskander, 2002, p.31). 
 

While Al-Jazeera is government 

funded by the Emir of Qatar, it 

operates as a private media 

enterprise. Sheikh Hamad bin Khalifa 

Al-Thani, a British-educated prince, 

is an advocate of modernity as 

evident in his rule over the military 

and the country’s economic 
infrastructures (http://news.bbc. 

Co.uk/2/hi/world/middle_east/coun

try_profiles/791921.stm) – (Media).  

Unlike other Arabian Gulf 

monarchies, he lifted censorship of 

the press in 1995 and since then, the 

press has been relatively free from 

state intervention.   

 

Al-Jazeera claims to be an 

independent network supporting 

democracy, one that maintains the 

balance of a free press serving the 

public’s right to know and abiding by 

its ethical accountability and 

professional conduct (http://english. 

aljazeera.net/aboutus/2006/11/200

8525185733692771.html). Its non- 
traditional and provocative style of 

programming seeking ‘not only the 

opinion but the other opinion’, 

however, often draws criticism from 

many sides and has, at one time or 

another, been banned by many Arab 

governments - Saudi Arabia, Kuwait, 

Yemen - to name a few (El-Nawawy & 

Iskander, 2002, pp.113-142).   
 

The station has been criticised for 

not being entirely objective in its 

coverage of the Israeli-Palestinian 

conflict. According to Seib (2004, 

p.107), suicide bombers were 

glorified as ‘martyrs of commando 

operations’. When questioned on the 

objectivity of such reports, 
Al-Jazeera argued that given the 

context they were in, they reported 

what they saw and that the public 

reactions were logical consequences 

(El-Nawawy & Iskander, 2002, p.30). 

In other words, Al-Jazeera knew the 

cost of such reportage but decided 

that ‘it was important for the public 

to know’. In this case, Al-Jazeera 
being Arabic, was influenced by the 



Fu                                                                                        Al-Jazeera 

TMC Academic Journal, 2008, 3(2):71-75                        73 

public sentiments citing contextual 

objectivity for its reporting 

(El-Nawawy & Iskander, 2002, 

p.202).    

 

Part of responsible reporting and 

ethical practices by journalists is the 

ability to maintain balanced and fair 

coverage. The notion of ‘contextual 

objectivity’ can be a tricky 

circumstance for many journalists. 

The cultural, historical and social 

contexts of an environment often are 

the reasons of conflicts when 

infringement of such sensitivities is 

violated. Media workers when 

carrying out their duties have to 
choose between objectivity and their 

own beliefs. Given such perimeter 

and dilemma, what constitutes fair 

coverage? Can the news media be 

truly objective? (El-Nawawy & 

Iskander, 2002, p.27).   

 

While Al-Jazeera did try to provide 

context and put issues into 
perspective by offering ‘the other 

opinion’, the controversial 

programming is however debatable. 

Being an independent press, the 

seemingly lack of good judgement in 

the name of freedom of expression 

can be detrimental to others 

(Tushnet, 1995, p.6). Can the 

freewheeling of the press without 
consideration for others be regarded 

as good journalistic practice? 

 

As Al-Jazeera gains an increasing 

following with the Arabic audiences 

who see it as a network with an Arab 

perspective, its ‘gutsy’ and often 

controversial talk show, ‘The 

Opposite Direction’ (‘Al lttijah Al 
Mo’akis’), has also reaped heaps of 

protests from other Arab media and 

governments.   

 

‘The Opposite Direction’ is fashioned 

after CNN’s talk show ‘Crossfire’ 

(http://www.tbsjournal.com/Archive

s/Spring02/talkshows.html) - (No. 8 

Spring/Summer2002.  Boxing Rings: 

Al-Jazeera’s Talk Shows). The 

primary difference is its 

confrontational approach in selection 

of guests with extremely opposing 

opinions and in the offensive manner 

in which questions are asked in a live 

TV show. 

 

According to writers El-Nawawy & 
Iskander (2002, pp.118-119), Faisal 

Al-Kasim once hosted two guests, an 

editor-in-chief of a prominent 

Kuwaiti newspaper and the editor of 

a London-based Palestinian 

publication, debating on the topic of 

Iraqi sufferings under UN economic 

sanctions. Both guests criticised the 

Kuwaiti Government for supporting 
the sanctions with many heated 

pro-Iraqi exchanges from call-in 

audiences. The episode infuriated 

the Kuwaiti Information Minister 

who submitted an official complaint 

to the Qatari Emir.  The Emir replied 

that Al-Jazeera operated auto- 

nomously and that he would not 

interfere (El-Nawawy & Iskander, 
2002, pp.118-119). 

 

In another incident some time in 

1997, wrote El-Nawawy & Iskander, 

(2002, p.133), Al-Kasim invited a 

known London-based Egyptian 

terrorist to its show.   Al-Jazeera’s 

managing director, Ali-Ali, defended 

the appearance of an Islamist 
militant as an ‘exercise of 



Fu                                                                                        Al-Jazeera 

TMC Academic Journal, 2008, 3(2):71-75                        74 

impartiality in news coverage’ 

(El-Nawawy & Iskander, 2002, p.133). 

His defence was that Al-Jazeera was 

not ‘working in the dark’, that ‘these 

people live in London freely’ and ‘they 

left Britain for Qatar in broad 

daylight and returned likewise’. In 

short, he viewed the invitation as 

legitimate and that the station was 

merely hearing out the ‘otherside’ 

even when the other party was a 

wanted terrorist. 

 

It is increasingly becoming clear that 

Al-Jazeera operates on quite 

different tenets from other media 

organisations in seeking out ‘the 
other opinion’. The question remains 

though - Can such pluralistic media 

representations be classified as 

democractic debates that give 

audiences the choice for opposing 

opinions, or are they just forms of 

sensationalism? 

 

While Al-Jazeera offers an 
alternative voice to the Arab 

audiences, its unconventional 

approach and style of programming 

had instigated uproar and mass 

mobilisation from neighbouring 

countries. What Al-Jazeera did 

offer, however, was undeniably the 

setting up of a more vibrant civil 

society in terms of initiating debates 
on contending ideas and issues in a 

region where speech was curtailed 

and human rights suppressed 

(El-Nwawy & Iskander, 2002, p.69).   

 

It is now up to the viewers to decide 

if such media representations 

demonstrate Al-Jazeera’s claim as an 

objective and balanced source of 
news, as indicated in its corporate 

codes of ethics (http://english.aljaz 

eera.net/aboutus/2006/11/2008525

185733692771.html).  Time remains 

the best witness and will judge the 

legitimacy of this ‘voice’ that has 

caused much controversy. 

 

References 

 

ALJAZEERA.NET (2003-2006), “Code 

of Ethics”, viewed 10 May 2006, 

retrieved from <http://english.alja 

zeera.net/aboutus/2006/11/200852

5185733692771.html>,  

BBC, News, (2006), “Country Profile: 

Qatar”, viewed 2 May 2006, 

retrieved from <http://news.bbc.co. 

uk/2/hi/world/middle_east/country

_profiles/791921.stm> 

El-Nawawy, M. & Iskander, A., (2002), 

Al-Jazeera:  How the Free Arab 
news Network Scooped The World 
and Changed the Middle-East. 
London: Cambridge. 

Rantanen T. & Boyd-Barrett O., (2004), 

‘Global and National News Agencies: 

The Unstable Nexus’ in deBeer A. 

and Merrill J. (eds), Global 
Journalism, Pearson, Boston, MA, pp. 
35-49. 

Seib P., (2004), ‘The Din of Many Voices’, 

Beyond the Front Lines – How the 
News Media Cover a World Shaped 
by War, Palgrave Macmillan, New 
York, pp. 105-124. 

September11News.Com, (2001), “Osama 

Bin Laden speeches”, viewed 2 May 

2006, retrieved from <http://www. 

september11news.com/OsamaSpeec 

hes.htm>      

TBS Archives, (2002), “Boxing Rings: 

Al-Jazeera's Talk Shows”, No. 8 

Spring/Summer, viewed 2 May 2006, 

retrieved from <http://www.tbsjour 

nal.com/Archives/Spring02/talksho

ws.html> 

Tushnet, M. (1995), “A critical 

perspective on the law of speech and 

communication”, Journal of 



Fu                                                                                        Al-Jazeera 

TMC Academic Journal, 2008, 3(2):71-75                        75 

Communication Inquiry, Vol. 19, No. 2, 
pp. 5-15. 

 


